Hogyan kezeld az ismeretlenektől kapott bántó kritikát vállalkozóként?

Ha vállalkozásod van, belefuthattál már, vagy előbb-utóbb belefuthatsz abba, hogy megjelennek a szakmaiságodat vagy rosszabb esetben a személyedet kritizáló kommentek.

Hogyan érdemes reagálnod ezekre a helyzetekre? És mit érdemes magaddal szemben megtenned?

Gondolkozz tiszta fejjel

Az első javaslatom az, hogy amennyiben kapsz egy bántónak gondolt kommentet, ne reagálj rá egyből. Sokféle első gondolat és érzés átfuthat rajtad a bizonytanságtól, megbántottságtól kezdve egészen a csalódottságon, elkeseredettségen át egészen a haragig.

Valljuk be, egyik érzéssel telítve sem fogsz tudni objektívan, józanul reagálni a helyzetre.

Így először érdemes kiszellőztetni a fejedet. Lehet, hogy elegendő, ha más tevékenységbe kezdesz, de előfordulhat, hogy szükséged lesz egy sétára vagy akár sportolásra. Ha még ez sem segít, akkor akár aludj rá egyet és másnap, kipihenten foglalkozz újra a dologgal.

Ezután döntsd el, hogy valóban bántó-e az a komment, amit kaptál, vagy csak megnyomott rajtad egy piros gombot? Gyakran előfordul, hogy még nem elég stabil az önbizalmad, vagy túlzottan maximalista vagy és nehezen viseled, ha kiderül, hogy valamiben hibáztál.

Ne feledd: a stílus a másik embert jellemzi

A kapott megjegyzés stílusánál ne felejtsd el, hogy az nem téged, hanem a másik embert minősíti! Akiben segítő szándék van, annak a kommunikációs stílusa is ennek megfelelő lesz.

Az igazi, hiteles szakértők nem bírálnak! Elképzelhető, hogy egy másik szakértő szerint nem korrekt, amit írtál/ mondtál, de ha az ő értékrendje rendben van, akkor ezt kultúrált módon fogja a tudomásodra hozni és szakmai eszmecsere lehet a dologból.

Aki pedig nem szakértője a témádnak és úgy kritizál téged, ott ne feledd el, hogy mennyire nagy divat lett a kanapéról ülve kritizálni másokat. Ez nem neked szól, ők feltételezhetően mindenhol ezt teszik.

Hogyan reagálj a kommentre?

Előfordulhat, hogy a lehiggadás után rájössz, hogy van igazság a kritikában, mert például valamit rosszul írtál. Ember vagy, és ugyebár csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Ebben az esetben talán már könnyebben fogsz tudni megfelelően reagálni, ha szükséges elismerni a tévedésedet.

Amennyiben tiszta fejjel is úgy ítéled meg, hogy nem korrekt kritikát kaptál, akkor eldöntheted, hogy szeretnél-e, megéri-e rá reagálni.

Ha olyan jellegű a komment, amire reagálva te a hozzáértésedet és a hitelességedet tudod bizonyítani a többi olvasó előtt, akkor érdemes objektíven, asszertíven (magadat képviselve és nem megbántva a másikat) reagálni rá. Ha jól kezeled ezeket a helyzeteket, nyertesként is kijöhetsz belőle.

Amennyiben a szakmaiságodnak vagy személyednek szóló minősítést kapsz, eldöntheted, hogy reagálsz-e rá egyáltalán, vagy okosabb megoldás az illető tiltása és a komment törlése.

Amit semmiképpen ne tegyél, az a visszatámadás és a személyeskedés. Alapvetésnek hangzik, de mégis több vállalkozónál láttam már, hogy csípőből tüzelt, csak hogy a saját igazát bizonyítsa. De hidd el, ezzel csak a saját szakmai hitelességedet ásod alá.

Elemezd ki a helyzetet

Ahhoz, hogy a jövőben elkerült a hasonló szituációkat, érdemes az alábbi 3 kérdést megválaszolnod:

  • mit tettél jól ebben a helyzetben?
  • volt-e bármi, ami kiválthatta a bántó kommentet (témafelvetés, vizuális megjelenítés, stb)
  • legközelebb mit fogsz másképp tenni?

Érdemes erre időt szánni, hogy minél kevesebb hasonló helyzettel kerülj szembe a jövőben.

Erősítsd meg magadat

Amennyiben kibillent lelkileg egy bántó komment, akkor szerintem érdemes a neked megfelelő stresszkezelési módszert alkalmaznod és emellett erősíteni az önbizalmadat, önértékelésedet.

Milyen stresszkezelést válassz? Azt, ami neked bejön, de íme néhány tipp:

  • sport
  • természetben levés: séta, kirándulás
  • zenehallgatás
  • kreatív, alkotó tevékenység
  • légzőgyakorlat, relaxálás, meditáció
  • de sokszor már az is elég, ha kibeszéled magadból a helyzetet

Mit tehetsz az önbizalmad és önértékelésed erősítéséért?

  • Először is emlékeztesd magad, hogy te egy nagyon értékes ember vagy mások véleményétől függetlenül! Akkor is értékes vagy, ha esetleg hibáztál!
  • Írj össze 10 tulajdonságot, amit becsülsz, szeretsz, értékelsz magadban. Ha szükséged, kérj hozzá segítséget a tőled jól ismerőktől.
  • Írd össze 3-4 szakmai sikerélményedet!

Ezekkel a rövid gyakorlatokkal remélhetőleg vissza tudod állítani az önbizalmad, önértékelésed szintjét, ha netán kibillent a kapott kritikától.

Önismeret és önfejlesztés

Ha a fentieknél is továbbmennél, akkor ajánlom, hogy gondold végig, hogy benyomott-e nálad ez a kritika egy piros gombot? Milyen gondolatok suhantak át rajtad?

Nagyon gyakran a saját értékességedbe vetett hited inog meg („nem vagyok elég jó”).

Ilyenkor érdemes időt szánnod arra, hogy jobban megismerd magadat, a mozgatórugóidat, a reakcióidat és ezekre megfelelő technikákat kidolgoznod.

Előfordulhat, hogy hirtelen azt érzed, hogy nem vagy biztonságban. Ilyenkor emlékeztesd magad arra, hogy igenis biztonságban és megtartva vagy! Ha vallásos vagy, a hited is sokat segíthet ezekben a helyzetekben. És alkalmazz neked megfelelő stresszkezelő technikákat!

Bízom benne, hogy találtál hasznos gondolatokat ebben a cikkben!

Ha szeretnél foglalkozni a vállalkozói önbizalmad erősítésével, a kritika kezelésével, stresszkezeléssel, akkor keress engem bizalommal ITT.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük