A sikeres célkitűzés titkai

Ha kisvállalkozóként vagy akár magánemberként a következő évre sikeres célokat szeretnél kitűzni, érdemes átgondolni, hogyan lehet ezeket a célokat jól megfogalmazni és lépésekre bontani.

Ebben segíthet a SMART-módszer, amely egyszerű, mégis hatékony eszközt nyújt a tervezéshez.

Miért fontos a célok megfogalmazása?

Egyértelmű célok nélkül nem tudod hova haladsz, mire koncentrálj, így nehéz mérni a haladást vagy értékelni a sikereket.

“Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart” (Seneca)

Hajlamos lehetsz túl általánosan megfogalmazni a céljaidat. Például: „Szeretném növelni a bevételeimet” vagy „szeretném jobban beosztani az időmet”.


Bár ezek a célok alapvetően jók, nem adnak elég támpontot ahhoz, hogy valóban tudd, mire szükséges koncentrálnod, milyen lépéseket szükséges ehhez megtenned és valódi eredményeket érj el.
Ezért fontos, hogy a célokat konkrétabbá tedd, és megtervezd, hogyan érheted el őket.

Ehhez a leghatékonyabb eszköz a SMART célok kitűzése.

A SMART célkitűzés

A SMART egy betűszó, amely a célok megfogalmazásának öt kulcsfontosságú szempontját foglalja magában. Nézd meg, mit jelentenek ezek a szempontok:

S (specific): konkrét
A jó cél konkrét, pontosan megfogalmazott, nem általános.
Például: „100 új feliratkozót szeretnék a hírlevelemre az első negyedév végéig.” (Ahelyett, hogy “szeretnék több hírlevél feliratkozót”).

M (measurable) : mérhető
A jó cél mérhető, így könnyebb nyomon követni, hogy hol tartasz. Gondold végig, hogyan fogod mérni a haladást? A 100 új feliratkozó elérése jól mérhető.

A (achievable): elérhető
Legyen a cél reális! Ha túl magasra tesszük a lécet, könnyen elveszíthetjük a motivációnkat. Gondold át, hogy az adott időkeretben valóban megvalósítható-e a cél.

R (relevant): releváns
Kapcsolódjon a cél a vállalkozásod nagyobb célkitűzéseihez! Kérdezd meg magadtól: ez a cél segíti a vállalkozásod fejlődését?

T (time-bound): határidőhöz kötött
Határozz meg egy konkrét határidőt, amikorra szeretnéd elérni az adott célt! Például: „Március 31-ig szeretnék 100 új hírlevél feliratkozót.”

Bontsd lépésekre a célokat

Miután meghatároztad a SMART célokat, következik a megvalósítás lépéseinek kidolgozása.
Egy nagy cél elsőre ijesztő lehet, de ha kisebb, kezelhető lépésekre bontod, sokkal átláthatóbbá válik. Így csináld:

⦁ Azonosítsd az egyes lépéseket!
Kérdezd meg magadtól: mit kell először megtennem ahhoz, hogy elinduljak? Például: „Megvizsgálom az eddigi feliratkozó anyagaimat, és elemzem, melyik volt a legsikeresebb. Ha szükséges, új feliratkozó anyagot készítek.”

És mik a következő lépések, amik elvezetnek a célomhoz

⦁ Tűzz ki rész-határidőket!
Minden lépéshez rendelj határidőt. Például: „Január végéig elkészítek egy új feliratkozó anyagot.”

⦁ Monitorozd a haladást!
Rendszeresen (akár kéthetente- havonta) értékeld, hol tartasz. Ha valami nem működik, módosítsd a tervet!

⦁ Ünnepeld a sikereket!
Minden elért mérföldkövet ismerj el és jutalmazd meg magad. Akár egy kis siker is nagy lendületet és önbizalmat adhat neked a folytatáshoz.

Fókusz és motiváció

A sikeres célkitűzés nemcsak a vállalkozás fejlődését segíti, hanem motivációt és fókuszt is ad a mindennapokban.
Tervezd meg a 2025-ös évedet az ingyenes célkitűzési tervezőlap segítségével. A tervezőlapot itt tudod letölteni.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük